El Port crearà una marca pròpia que identifiqui Tarragona com a destinació de creuers
L'ens portuari també vol que es reactivi la visita de bucs de l'armada d'EEUU
  
Entrevista amb Josep Andreu, president del Port de Tarragona.

Com porta el tema de les armes químiques?


Bé, bé, perquè és un tema que no depèn de mi, no és una decisió del Port, i de fet ja vam informar que no tenim cap notícia al respecte ni oficial ni extraoficialment, en qualsevol cas la última decisió depèn del govern espanyol. Si es decideix finalment, el que caldrà és mirar la normativa i la legislació.

El que està clar és que hi ha una empresa d’aquí, participada majoritàriament per la Generalitat, interessada en el tractament de residus…


Naltros el que sabíem és que hi havia una empresa interessada i res més, però a partir d’aquí es va vincular amb el Port. Però insisteixo, avui per avui no hi ha res més.

Canviant o no de qüestió. Quina és la relació actual amb l’armada dels Estats Units?

En el context geopolític actual, entenem que el fet de poder acollir vaixells que estan de trànsit podia ser una formula que va bé al Port, als seus proveïdors i a la ciutat, però és un tema diferent al dels residus.

Disposem d’enquestes de quan per exemple ens va visitar el JFK i l’impacte econòmic va ser molt satisfactori, i sense fer valoracions politiques ho veiem com un servei més que pot oferir el Port de Tarragona, amb un determinat tipus de vaixells americans, anglesos, francesos, sempre i quan no siguin nuclears, que aquesta ja és una altra historia en la que no entrem, però cal tenir en compte que si són de l’OTAN estem obligats a acollir-los.

Però s’han intensificat els contactes per acollir bucs d’EEUU?

Sí, malgrat que encara hi ha conflictes, les circumstàncies amb la finalització de la guerra d’Irak han canviat i, per tant, vam considerar que Tarragona tornés a acollir aquests vaixells seria una bona opció, ho vam parlar amb l’alcalde i si estan en trànsit representen una activitat econòmica destacable.

Per tant s’intensificarà la visita de bucs de l’EEUU?


Sí, sí, ho van demanar i nosaltres ens hem posicionat en aquest sentit. Ho vam demanar i quan es presenti l’oportunitat vindran i cal remarcar que ara mateix de tant en tant ja venen de l’OTAN.

L’any 2013, no es va tancar massa bé...

No es va tancar gens bé.

Amb un 20% menys de tràfic de mercaderies, que va passar?

Amb els números finals serà d’un 15%, però tot sumat ha estat un mal any, i ja fa temps que ho venim anunciant, ja que ens agrada ser molt transparents.

Ja ho hem explicat i analitzat i aquest resultat correspon a temes conjunturals a una suma de factors que no tenen perquè repetir-se aquest any, i tot indica que enguany recuperarem la nostra activitat i aquest 15%.

El Port de Tarragona té l’obligació i és el que estem fent de mirar més enllà i de preparar el futur. El nostre Port és un gran Port però tenim mercats captius que quan un d’ells no va bé ens hem ressentit, enguany ens ha passat amb el carbó i amb l’agroalimentari, i també amb la química, i per aquest motiu estem treballant per obrir el Port a nous mercats.

Volem diversificar per evitar impactes directes i aquest és el nostre objectiu que passa per una major internacionalització, sobretot ,pel que fa a la terminal de contenidors. Una terminal molt jove que s’ha hagut de desenvolupar en un context de crisi que comporta menys intercanvi de mercaderies i amb una dificultat afegida que Tarragona es troba entre dos grans Ports com Barcelona i València. La lluita és ferotge però tenim un gran operador que és DP-World i tenim molta confiança en el futur, que es bassa en les infraestructures que estem desenvolupant.

En aquesta diversificació que parla quin lloc ocupen els creuers?

El tema creuers és una altra aposta que vam fer però no la posem al mateix paquet de la diversificació en la que ens referim a mercaderies. El tema creuers és fonamentalment bo per al territori però comporta temps i paciència, treballar per anar-nos posicionant tenint en compte novament la gran atracció de Barcelona en aquest sentit i també de València o Alacant.

Apostem perquè Tarragona gràcies al sector turístic molt important que conviu perfectament amb l’industrial es converteixi en una destinació important que pot ser compatible i subsidiària de la de Barcelona. Estar al costat de Barcelona és una gran oportunitat que no podem desaprofitar i el Port lidera aquesta iniciativa al costat de l’Ajuntament, la Cambra, la Universitat, Port Aventura, BCN World i la Diputació.

Ara mateix el nostre gran objectiu és que companyies de tamany mitjà es fixin en Tarragona i la consolidin com a destinació. Per això també és fonamental crear una “marca” de creuers de Tarragona, en aquest sentit estem treballant i esperem que el proper mes de març a Miami la puguem presentar i que Tarragona es visualitzi mundialment com a destí de creuers. També estem treballant en noves terminals de creuers, alternatives al dic de Llevant. Podem i, ha de ser una alternativa a Barcelona, n’estic segur que les navilieres ho comencen a entendre i nosaltres ens ho hem de creure.

Tornem a les mercaderies. L’any 2014 serà l’any del Moll de la Química?

Serà un any estratègic per a naltros, ja que cal deixar clar que el 60% de la nostra activitat depèn de la petroquímica, i aquí cal destacar l’aliança amb un clúster que es presentarà properament que ha de posar en valor l’activitat industrial de primer nivell de Tarragona que a més, com deia abans, conviu perfectament amb el turisme, i amb un Port que dóna suport a aquest potencial. Hem de tenir molt clar que anar a favor d’una no és anar en contra de l’altra, tot és economia per al territori.

Té alguna notícia de l’inici de la construcció del tercer fil?

No, però diuen que “no news, good news”, per tant confiem que es comenci a construir de nord a sud, des de Castellbisbal com està previst i licitat.

Creu que els recursos que s’han plantejat o presentat estan afectant aquesta infraestructura?


El Port és aliè a aquests recursos que respectem profundament, i és més sempre ha parlat amb totes les parts implicades i hem ofert la nostra col•laboració per solventar problemàtiques i apostem per la provisionalitat del tercer fil, i que mentre causi els mínims problemes, fins i tot fem de mitjancers amb el Ministeri de cara a les reivindicacions de l’Ajuntament o del sector dels càmpings o d’associacions com la PDF. Volem que la solució definitiva, la reactivació de la línia Reus-Roda, es faci i el més aviat possible, si pot ser en 12 anys millor. Però avui per avui el tercer fil és decisiu perquè ni el Port ni les industries quedem asfixiats.

De tant en tant sorgeixen informacions contradictòries com la de que l’ample europeu s’acabarà a Vandellós. Que en pensa?

Sembla que és una qüestió de costos, i que es prefereix la via de Saragossa i Madrid, que s’escapa a les nostres intencions.

Però l’ample europeu és el futur, i cal tenir-ho en compte. Per exemple per a la Seat és fonamental exportar cap Europa però també és important anar al Sud. L’ample europeu en els dos sentits és molt important per a tothom.

Finalment, quins projectes té el Port per a les seves instal•lacions de cara a la ciutadania?


Volem contribuir a dinamitzar el Port Esportiu conjuntament amb el Nàutic estem treballant en un projecte precisament que estaria centrat en l’esport, volem millorar la senyalització i l’aparcament de tota l’escullera que cada cop més es utilitzada pels ciutadans per fer esport. El problema del Port Esportiu és que va pujar molt ràpid i després, com acostuma a passar, també va baixar. En bona mesura la gent ha anat prescindint dels vaixells que tenien degut a la crisi, un fet que passa a la majoria de ports esportius, per tant volem incrementar la possibilitat que aquest espai, com no podria ser d’altra manera, sigui de tots els tarragonins.

També farem obres al Tinglado nº1, traurem a concurs l’explotació com a restaurant de “l’Estació Marítima”, i altres reformes que estem estudiant. En definitiva seguirem treballant per fer d’aquestes instal•lacions un lloc de trobada i d’esbarjo dels ciutadans de Tarragona.
Pitu Tarrasa - 14/01/2014 - 11:48h
Max Prentaquestou
15/01/2014
16:42
Als pacifistes de PACOTILLA...
els recordo que, en el "brainstorm" de finals de 2012, una de les opcions proposades per a consolidar econòmicament l'Estat Propi i, de passada, guanyar "aliats" poderosos a l'estranger, va ser CEDIR EL PORT com a base naval a...XINA!!
Seguireu així de "pacifistes" si enlloc de ianquis us trobeu xinets, a canvi de no ser "ejpañyols"?...o llavors demanareu que tornin els ianquis a fotre fora als xinos?
comerciant
15/01/2014
16:28
que vinguin els yankis i com més millor.
contratotpoder
15/01/2014
15:57
Encara estem així!! Lacais dels EUA forever. Les armes (i els vaixells de guerra ho són)no poden generar creixement, només un lucre efímer i molt localitzat en determinades empreses. Fem ciutat, fonamentada en la cultura i no en la guerra.
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
* Clau de confirmació
Què és això?
Aquests camps de validació (anomenats Captcha) s'utilitzen per a evitar que els robots puguin utilitzar certs serveis.

Escrigui els caracters de la dreta
AAA-
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat.