Presentació al Port del llibre d’Ernest Vallhonrat 'Miquel Balllester. L’amic tarragoní de Cristòfor Colom'
La responsable de Relacions Corporatives, Imatge i Comunicació de l'Autoritat Portuària de Tarragona, Montse Adan, i la responsable de l’Arxiu del Port de Tarragona, Coia Escoda, van presentar aquest dimecres, a l‘Arxiu del Port, el llibre “Miquel Balllester. L’amic tarragoní de Cristòfor Colom”, d’Ernest Vallhonrat, qui va estar acompanyat del professor Dr. Luis Navarro, qui ha escrit el pròleg.
Aquest llibre ha estat publicat, per Arola Editors i el Servei de Publicacions del Port de Tarragona, en català, castellà i anglès. Escrit amb un estil directe i concís, la qual cosa fa de bon llegir, amb les corresponents il•lustracions que ajuden, encara més, a la comprensió del relat històric que proposa l’autor.
“El Port de Tarragona, continua apostant per tot allò que té relació marítima i ciutadana amb Tarragona, i el seu territori. Aquest és un dels molts exemples de la nostra voluntat que així sigui, i l’edició en català, castellà i anglès farà possible que la seva difusió pugui ser més extensa”.
Un resum del més destacat del llibre que té relació marítim-portuària i ciutadana amb Tarragona, entre d’altres:
És interessant destacar que en alguns moments s’ha posat en dubte que Colom, després del seu primer viatge a Amèrica, a la tornada fos rebut pels monarques, els Reis Catòlics. És una qüestió de temps: els monarques citen Colom el 30 de març, per rebre’l 3 d’abril. Colom estava, segons alguns historiadors, a Andalusia, però posteriorment s’ha pogut comprovar que Colom estava a Tarragona, on arribà amb la “Niña” des de Cartagena, amb prou temps per arribar a l’audiència dels reis el 3 d’abril.
Per què Tarragona?, és pregunta l’autor, doncs perquè a Tarragona tenia un íntim amic: Miquel Ballester (o Ballestero, segons alguns cronistes del moment). També residien a Tarragona els cosí de Miquel Ballester i el germà, Andreu i Joan Anton.
En el segon viatge de Colom a Amèrica, ja embarca amb ell Miquel Ballester, i en el tercer i quart ho fan el germà i el cosí de Miquel Ballester, esmentats anteriorment.
Una anècdota, però no tant: el llibre conta que el 1452 Miquel Ballester i Simó Ballester (cosí de Miquel), juntament amb els germans Cristòfor i Simó Colom, van participar en la insurrecció mallorquina contra el rei d’Aragó, Alfons V. La revolta pretenia acabar amb l’augment elevat dels impostos que reclamava el rei per cultivar terres. La revolta va ser sufocada i dictada una amnistia, que no va incloure ni als Ballester ni als Colom. D’aquí, possiblement, ve la consolidació d’amistat de les dues famílies.
Redacció TT - 17/11/2011 - 10:56h