Unitat al voltant de la necessitat que el transport ferroviari per a viatgers no perdi pistonada amb el tercer fil
  
Sota el lema “No perdem el tren!”, aquest dimarts es va celebrar a la sala d’actes de la Cambra de la Propietat Urbana de Tarragona, una jornada organitzada per la Pdf.Camp (Plataforma per la Defensa d’un Ferrocarril Públic i de Qualitat), l’associació MOU-TE, i l’associació PTP (Promoció Transport Públic), una jornada adreçada a consensuar una sèrie de requisits de cara que l’arribada del tercer fil per a mercaderies no representi una pèrdua de qualitat ni de capacitat per al transport de viatgers a la nostra ciutat i en general a la línia litoral.

En l’acte hi van participar activament representants de les federacions de veïns de Tarragona i Reus; el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font; els presidents de l’Autoritat Portuària i de l’AEQT, Josep Andreu i Josep Pedrerol respectivament; el delegat del Govern, Quim Nin; el subdelegat del Govern central, Jordi Sierra; representants de les Cambres de Comerç; el Vice-rector de la URV; Col•legis professionals; sindicats; regidors de Tarragona, Reus, Vila-seca i Altafulla; presidents de Consells Comarcals; i entre d’altres representants de la societat civil, política, social i econòmica de les nostres comarques.

Els organitzadors van expressar la seva satisfacció per l’èxit de l’acte, que van qualificar com a un primer pas per “No perdre el tren”.

D’aquesta primera convocatòria ha sorgit el següent manifest, que resumeix les demandes de la societat en aquest tema:

“El Ministeri de Foment ha fet públics els seus plans per al Corredor del Mediterrani per a l'any 2015: conversió a ample europeu del tram Sagunt – Vandellòs, posada en funcionament de la variant Vandellòs – Vila‐seca – Camp de Tarragona en ample europeu i instal∙lació d'un tercer carril entre Vila‐seca i Castellbisbal per a ús exclusiu de mercaderies.

Aquest plantejament té aspectes positius, ja que permet la connexió directa en ample internacional entre els ports i zones industrials de la façana mediterrània amb la resta d'Europa. No obstant, en la seva formulació actual genera incerteses i riscs per al trànsit de viatgers per ferrocarril a l'àrea del Camp de Tarragona.

Les ciutats d’aquesta zona ja han vist com l’alta velocitat de la línia Barcelona‐Madrid passa allunyada dels centres urbans. Ara podrien veure com s’allunya també l’alta velocitat de la línia València‐Barcelona. Aquesta llunyania i la falta de connexió també fa inviable la implantació de nous trens ‘regionals’ d’alta velocitat Avant. Tarragona és la capital de demarcació més propera a Barcelona però la més allunyada en temps, ja que no disposa de trens ‘regionals’ en alta velocitat (Lleida: 178 km en 65 minuts , Girona 94 km en 35 minuts i Tarragona 88 km en 70 minuts), alhora que el servei ‘regional’ convencional cada vegada està més col∙lapsat i és menys fiable.

El Camp de Tarragona no pot perdre més serveis. L’operació del tercer fil, que suposa una inversió econòmica important, a més de satisfer les legítimes demandes plantejades pel port i per la indústria química, ha de comportar una millora immediata del servei ferroviari de viatgers i usuaris de la zona. Recordem la necessitat urgent de solucionar d’una forma definitiva els problemes d’accessibilitat i manca d’intermodalitat a algunes de les nostres estacions...

Per tot això, les entitats i administracions sotasignants,
EXIGIM:

A) Solucionar el més aviat possible les mancances d’accessibilitat i seguretat a les nostres estacions.


B) Que s'incorporin al projecte ferroviari del Corredor del Mediterrani les actuacions necessàries per a què el 3r fil ferroviari no actuï en contra sinó a favor del servei de viatgers del Camp de Tarragona:

1. Interconnexió del tercer fil de la línia convencional amb la línia d'alta velocitat a l’Arboç per a què els trens del Corredor Mediterrani, ja siguin Euromed o regionals ràpids, puguin continuar parant a les estacions urbanes del Camp de Tarragona.

2. Ampliar la instal∙lació del tercer carril en el tram des de Vila‐seca fins a Reus, fent que aquesta línia i la del Corredor Mediterrani puguin combinar‐se per oferir un tren cada 30 minuts entre Tarragona i Barcelona, millorant alhora els temps de viatge.

3. Reobertura del ferrocarril entre Roda de Barà i Perafort i interconnexió amb el Corredor Mediterrani per al trànsit de mercaderies, per tal d’evitar la saturació de la línia de la costa i el pas de mercaderies perilloses pels nuclis més habitats.


C) Planificar per a mig termini noves actuacions sobre el ferrocarril que donin lloc a estacions més centrals i intermodals i que s’adeqüin als diversos projectes urbanístics del Camp de Tarragona”.
Documentació addicional
Redacció TT - 04/12/2013 - 10:28h
Carlos Montejano II
07/12/2013
08:28
... hemos tenido que adaptar nuestras propuestas.Toda esa información la podrá encontrar en nuestra web: pdfcamp.org
Por otra parte, tampoco debemos olvidar la actual situación de la Terminal de Constantí en la que Transfesa, en alianza con Slisa, han entrado bajo la fórmula de riesgo y ventura a gestionar y explotar desde el pasado verano esta Terminal y la de Granollers por cuatro años.(Transporte XXI, 04/12/2013, Sección Cataluña)
Carlos Montejano I
07/12/2013
08:09
Ante la imposibilidad de recuperar el tramo que atraviesa Repsol del antiguo trazado Reus-Roda, -al menos también para viajeros- en este momento únicamente se puede garantizar la salida de las Mercancías de Constantí hacía la frontera francesa mediante la implantación del tercer carril entre Reus y Vilaseca y pasar por Tarragona.Cuando la conexión entre Vilaseca y La Secuita-Perafort entre en funcionamiento ya no pasarán por Tarrragona; incluso sería posible otra conexión del Complejo Petroquímico Norte y de la Terminal de Constantí sin pasar por Reus.Esta propuesta se presentó en Julio de 2012, y aunque evidentemente a partir de Diciembre de ese año (Fomento:solo dos vías hasta Vilaseca)...
no val la pena
05/12/2013
12:34
Jo, si haig de pagar molt més per estalviar-me mitja hora d'anar a BCN, més igual, ja m'està bé l'actual tren, encara que tardi una miqueta més.
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
* Clau de confirmació
Què és això?
Aquests camps de validació (anomenats Captcha) s'utilitzen per a evitar que els robots puguin utilitzar certs serveis.

Escrigui els caracters de la dreta
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat