Ryanair abandona l’aeroport de Reus a l’octubre, però te previst tornar a operar l’estiu vinent
La voluntat de l’aerolínia irlandesa de baix cost, segons les últimes declaracions de la directiva, és deixar d’operar a l’aeroport de Reus, a partir de l’octubre. Tanmateix, la companyia no descarta emprendre la seva activitat en el territori de cara a l’estiu vinent.
Una situació que, tal i com ha explicat el delegat del Govern, Joaquim Nin, s’emmarcaria dins d’un context força diferent a l’actual, ja que la relació i les condicions d’aquest possible nou conveni entre Ryanair i els agents del territori canviaria substancialment. D’entrada, “a partir de l’1 d’octubre, Ryanair hauria de definir quina freqüència i vols té previstos”, ha postil•lat Nin.
En la reunió del Grup de Treball de l’aeroport de Reus, celebrada aquest matí, s’han determinat diversos acords. En primer lloc, les autoritats polítiques i econòmiques del territori tenen la intenció, durant el mes d’agost i de setembre, d’analitzar jurídicament les conseqüències de l’incompliment del conveni vigent, si finalment es concreta que el dia 1 d’octubre Ryanair deixa de volar a Reus. Mentrestant, però, asseguren que mantindran les aportacions econòmiques establertes en el contracte, en funció del vols que s’estan realitzant.
Una mesura que Nin ha reconegut i ha titllat d’incoherent si per una banda, decideixen analitzar la situació des del punt de vista jurídic, inclús iniciar un procés judicial contra l’empresa aèria, i per l’altra es plantegen la possibilitat d’establir un acord amb ella, redactant un conveni , únicament, durant els mesos d’estiu.
Alhora, en l’assemblea s’ha decidit que el fins ara Grup de Treball es converteixi en una Taula estratègica de l’aeroport de Reus, formada per totes aquelles institucions, entitats i associacions del territori, que en vulguin prendre part i tinguin alguna mena de vinculació. L’objectiu rau en tractar, a través d’una comissió reiterada, ordenada i mensual, les potencialitats de l’aeroport, la seva promoció, i la necessitat de buscar altres elements que facin viable l’operativitat d’aquesta infraestructura “vital pel conjunt del territori”. La Taula està previst que es constitueixi el proper mes de setembre.
Altres propostes, acordades en la reunió, passen per buscar alternatives i activitats, perquè l’aeroport pugui tenir, pròximament, nous vols amb altres destinacions i companyies. En aquest sentit, es pretenen consolidar les aportacions econòmiques- que fins ara es destinaven a la promoció de l’aeroport i de Ryanair- per tal de disposar de la mateixa “bossa de recursos” perquè l’any vinent es puguin cercar alternatives factibles: bé sigui amb una nova relació amb Ryanair, amb altres companyies de baix cost o bé negociant amb operadors charters.
La Comissió Tècnica ja ha anunciat que, de moment, els primers contactes realitzats apunten a companyies charter procedents del Regne Unit i de Rússia. Un model de negoci, segons el Grup de Treball, completament compatible amb els vols regulars de Ryanair, en cas que es quedés o tornés a l’estiu.
Tot i així, el delegat del Govern ha manifestat que és difícil trobar alternatives per aquest hivern, donada la proximitat, però s’ha compromès a treballar en vistes a l’estiu 2012.
Per últim, en aquesta trobada, s’ha xifrat en 75.000 el nombre de passatgers que deixaran de venir, aquest hivern, a l’aeroport de Reus; després de la decisió de Ryanair. Una baixa que, segons informa Joaquim Nin, no tan sols afecta a Catalunya, sinó que “afecta arreu d’Europa, davant el fet que Ryanair té previst volar en un terç de la seva activitat”.
Si ho comparem amb 2010, Ryanair va traslladar a casa nostra un total de 508.000 passatgers, dels quals un 57% va pernoctar (289.000 persones). De manera que al llarg de l’any es van produir 2.126.000 pernoctacions.
Novament, Nin ha reivindicat la idea de reclamar la pròpia gestió de l’aeroport des del mateix territori. I ha volgut aclarir que, actualment, la Generalitat està al corrent de l’abonament de les factures amb la companyia.
Christel Torres - 28/07/2011 - 12:40h