Josep Maria Buqueras
Josep Maria Buqueras
Tren-tram al Camp de Tarragona


L’estació de Tarragona es quedarà,abans de final de l’any 2018, per a rodalies i els combois de mercaderies, mentre que les línies de mitja i llarga distància passaran per l’estació del Camp. L’afectació del pas del traçat del Corredor Mediterrani va més enllà de la ciutat de Tarragona, municipis com Salou, Cambrils i Vilaseca també es veuran afectats. A Tarragona es convertirà definitivament en una estació de rodalies, llevat de comptades excepcions, els únics trens que es podran agafar seran els de les línies R15 i R16, que connecten amb la resta de municipis del territori i amb Barcelona.

Tarragona es convertirà en la primera capital del Corredor Mediterrani sense estació urbana de llarg recorregut, a la vegada serà la primera ciutat que no connectarà els seus trens Euromed i Talgo amb el sistema de rodalies. Molts interrogants es presenten, però el full de ruta no l’ha de decidir únicament l’Estat i la Generalitat, el territori ha d’estar present. Som a temps encara?

Per al desenvolupament de l’Àrea Metropolitana del Camp de Tarragona, les línies ferroviàries són un dels reptes a superar per tal d’aconseguir una xarxa veritablement eficient i competitiva. Hem de solucionar la connectivitat de les àrees urbanes principals amb la xarxa d’alta velocitat. Tarragona es troba al top ten des les deu estacions amb major nombre de passatgers d’Espanya, més encara si afegim l’estació de Reus. Les dades són: 1. Estació Tarragona, un milió vuit - cents mil usuaris; 2. Estació Camp de Tarragona, vuit - cents trenta mil usuaris.

Ja fa tres anys, febrer 2015, des de l’Ajuntament es va redactat el “Manifest en defensa de les millores ferroviàries a Tarragona” que partia dels acords vinculats al nostre territori entre els quals fem esment i recordem: 1. Implantació de l’ample europeu per garantir l’operativitat a llarg termini; 2. Afavorir variants ferroviàries per el trànsit de les mercaderies i buscar solucions per resoldre la complexa planificació ferroviària en les comarques de Tarragona, donada la existència d’una cruïlla de corredors i una zona portuària i 3. La creació d’un espai econòmic competitiu i innovador que vertebri una xarxa de ciutats articulades i cohesionades.

Tarragona i el territori necessita una fàcil i ràpida connexió de viatgers i mercaderies amb les principals ciutats i centres de negoci espanyols i europeus. L’aposta pels viatgers ens ajudarà a millorar la competitivitat i a eliminar possibles deslocalitzacions. El transport de mercaderies sempre va lligat amb el concepte de risc, perillositat (sobretot pels càmpings), quan també s’hauria de contemplar la vessant de la competitivitat de les empreses. Les mercaderies per la costa hauria d’estar prohibit, per tant és vital recuperar la línia interior Reus – Roda.

La darrera reunió del Senat tarragoní (24.02), de la que sóc membre, va parlar com únic punt temàtic de l’orde del dia de “el ferrocarril al Camp de Tarragona”. El Senat opta perquè es faci un enllaç o “bypass” curt per evitar que la ciutat quedi desconnectada de l'alta velocitat quan es posi en marxa el tram del corredor mediterrani, que ara està en obres i es millori la mobilitat dins del mateix territori. Xavier Climent, arquitecte i coordinador del grup de treball senatorial “Urbanisme i Medi ambient”, manifesta que així s'aconsegueix una «connectivitat total» mitjançant aquesta llançadora amb xarxes d'altes prestacions però també una mena de «tramvia metropolità». Necessitem un ”tren-tram” adaptat a unes vies d'ample europeu, que pot servir com a enllaç amb el corredor mediterrani. El grup proposa un recorregut d'un “tren-tram” que comenci des de Reus, s'aturi al baixador de Bellissens, donant servei a tots els usuaris de l’hospital de Sant Joan i a tots els universitaris, a més dels veïns i serveis de l’entorn. Continua amb parada a Vila-seca, a la nova estació d'Horta Gran (al final de la T - 11, a tocar el Francolí) i acabi pujant cap a l'estació del TAV Camp de Tarragona, entre la Secuita i Perafort, a més de considerar una aturada a la zona entre Constantí i Sant Salvador. Aquesta proposta es tracta de fer una llançadora entre Reus i Perafort/La Secuita, amb una durada de 12 – 15 minuts i freqüències de 10 minuts, seria com un tramvia metropolità i això requereix menys de 7 km. de vies noves, que no és poc, però seria molt per donar servei a tota la població.

El Senat reclama sobretot unitat territorial i demana que es faci front comú molt potent davant el Ministeri de Foment, que va a la seva “bola” i no coneix el nostre territori. Ara més que mai es tenen que sumar iniciatives, aprofitar sinèrgies i que tothom jugui el mateix partit.La proposta també contempla que alguns trens del corredor de la Mediterrània entrin en “bypass” a l’estació de l’Horta Gran, fins i tot els trens que vinguin de València poden entrar a Tarragona abans de continuar cap a Barcelona.

Ara es tracta de definir ben clarament les prioritats i les necessitats estratègiques que es reclamen des de les vessants polítiques i econòmiques. El futur de dues o tres generacions està en joc. Hem de tenir coratge. No podem estar callats. Ens la juguem.

Els ciutadans volem saber què es farà?, com es farà? i quan ?. Sobretot quan. Hem de conèixer el calendari. Les prioritats són primer executar l’ample UIC o tercer fil, el segon pas es implantar com solució definitiva la línia Reus/Rodaper tot el transport de les mercaderies i després arribaria el gran somni dels tarragonins, com és la liberalització de la fatxada marítim, a més de la lluita per aconseguir que de Tarragona a Barcelona estiguem solament trenta – vuit minuts.
Josep Maria Buqueras - 06/03/2018 - 08:41h
una via blava tarragonina
14/03/2018
14:25
Què bo seria poder eliminar les vies del tren de TGN a Altafulla i fer-hi un passeig per a vianants, peonadors i ciclistes. Res de cotxes!
una via blava tarragonina
14/03/2018
14:23
Què bo seria poder eliminar les vies del tren de TGN a Altafulla i fer-hi un passeig per a vianants, peonadors i ciclistes. Res de cotxes!
el nostre avatar
06/03/2018
17:14
Per què Tarragona és l'única de les 4 capitals catalanes per on no passa l'AVE?
Qui menysprea més Tarragona, l'Estat, la Generalitat o els dos?
Qui ha de defensar més més Tarragona si Catalunya és catalana ?
Som i serem sempre uns pringaos
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
* Clau de confirmació
Què és això?
Aquests camps de validació (anomenats Captcha) s'utilitzen per a evitar que els robots puguin utilitzar certs serveis.

Escrigui els caracters de la dreta
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat