Carles Samper
Carles Samper
Les campanyes electorals i la democràcia actual


Els partits polítics catalans ja han començat a escalfar motors: les eleccions s’apropen. Sembla ser que els comicis es celebraran el dia 28 de novembre -28-N en llenguatge actual-. Per ara les enquestes auguren un important creixement de CiU que els donaria la capacitat de governar. El principal perjudicat per les enquestes resulta ser el PSC. Així doncs amb aquest panorama a l’horitzó ens trobem que s’han presentat els cartells electorals d’aquests dos partits.

En un anàlisis dels cartells realitzat per un diari editat a Catalunya es ressaltava la “pedagogia” que proposaven els cartells del PSC com la seva virtut més gran, alhora que es destacava, també, l’abandonament del discurs de “ què ve la dreta!”. El mateix mitjà destacava dels cartells de CiU la facilitat de recordar el motiu: el tedi Montilla davant el somrient Mas.

Segons el meu parer aquest reportatge està incomplet. En un presagi de la que se’ns cau a sobre, el diari no fa esment de la càrrega nociva que aquestes campanyes electorals tenen. En una societat on la democràcia és el dogma de fe, ningú es preocupa en ensenyar en que consisteix. No em refereixo a discussions en el pla ideològic sobre quins són els límits de la llibertat o fins quin punt l’estat ha d’intervindre o no en la societat, sinó en temes molt més bàsics com són les “normes de funcionament” del sistema electoral que regula les eleccions.

Aquestes campanyes electorals dutes a terme per PSC i CiU engrandeixen la figura dels seus candidats: “President Montilla”, diuen els del PSC; “Mas president”, diuen els de CiU. On són els altres partits i candidats? Tant bé funciona la confrontació que la gent no es capaç de centrar-se en fer propostes enlloc de criticar les accions del partit contrari?

També trobo a faltar menció a les circumscripcions del nostre territori o al funcionament del Parlament de Catalunya. Sóc conscient què als partits no els interessa que la gent sàpiga com funciona el sistema més enllà del procediment d’introduir una paperina dins d’una caixa de plàstic, però trobo que la Conselleria d’Interior hauria d’encarregar-se d’ensenyar a la societat com funciona el sistema electoral, sobretot tenint en compte qui és el titular d’aquesta.

Si aquesta veritable pedagogia no es promou tindrem que aguantar un altre cop discursos de “guanyadors” i “perdedors” d’eleccions o partits que proposen reformes electorals per aconseguir la proporcionalitat d’“una persona un vot”-de tots es sabut que els ciutadans de Tarragona votem tres cops mentres que els pobres barcelonins tant sols un. No només això, també haurem de trobar-nos davant d’una multitud de la població que es creu els arguments d’aquests polítics que, per acció o omissió, demostren un desconeixement del sistema on es troben.

Segons la meva opinió si es pot reduir la quantitat de gent que es cregui aquests discursos d’estafadors resultarà en una democràcia més sana i unes institucions més respectades; coses realment importants i necessàries en una societat on la democràcia s’entén com l’enviament d’un SMS amb les paraules “President Montilla” o “Mas president”.
Carles Samper - 31/08/2010 - 09:16h
Carles Samper
06/09/2010
16:39
Jo: Tens raó m'he confós i és governació qui porta el tema. Tot i així governació depén d'ERC i, com a partit petit que són, haurien d'estar interessats en promoure una explicació adequada del sistema electoral i fer-la extensiva més enllà de la pàgina web.

Andreu: Evidentment que a Catalunya tenim més de dues opcions polítiques.Jo em queixo de com aquestes intenten copar l'espai electoral excloent les altres opcions obertament en la seva campanya.
Respecte a la classificació que fas; no crec que sigui del tot acertada.El "tradicional" binomi dreta-esquerra escapa a qüestions econòmiques i engloba els altres aspectes que menciones.El punt 3 el plantejaria respecte a l'estructura de l'estat
Carles Samper
06/09/2010
16:33
Jo: Tens raó m'he confós i és governació qui porta el tema. Tot i així governació depén d'ERC i, com a partit petit que són, haurien d'estar interessats en promoure una explicació adequada del sistema electoral i fer-la extensiva més enllà de la pàgina web.

Andreu: Evidentment que a Catalunya tenim més de dues opcions polítiques.Jo em queixo de com aquestes intenten copar l'espai electoral excloent les altres opcions obertament en la seva campanya.
Respecte a la classificació que fas; no crec que sigui del tot acertada.El "tradicional" binomi dreta-esquerra escapa a qüestions econòmiques i engloba els altres aspectes que menciones.El punt 3 el plantejaria respecte a l'estructura de l'estat
Andreu
06/09/2010
14:11
Òscar-Adrià,
Faci aquest test com si estigués contestant CiU i el PSC:
http://www.politicalcompass.org/test
És una organització contrastada que ha fet un model de les ideologies polítiques no en funció del típic "dreta i esquerra".

Veurà a què em referia. El socialisme, en general, és més liberal en matèria social (avortament, matrimoni homosexual, llengua...) que no pas els conservadors de CiU.
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
* Clau de confirmació
Què és això?
Aquests camps de validació (anomenats Captcha) s'utilitzen per a evitar que els robots puguin utilitzar certs serveis.

Escrigui els caracters de la dreta
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - C/ Pla de la Seu, 7, 43003 Tarragona
Tel. 977 22 28 64 - 977 21 50 35 - Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat