La locomotora Tàrraco, s’exposa a l’entrada del Serrallo
  
L'Autoritat Portuària de Tarragona ha traslladat la màquina de vapor Tàrraco, al costat del pont de la Petxina, a l’entrada del barri mariner i pescador del Serrallo. Després d’una segona restauració que s’està portant a terme a càrrec dels treballadors del Centre d’Estudis Marítims i d’Activitats del Port de Tarragona (CEMAPT), juntament amb la col•laboració d’un parell d’alumnes de l’escola especial de Sant Rafael, la màquina de tren s’ha instal•lat damunt de dos rails col•locats damunt una plataforma de formigó, ubicada en un espai conegut com Buenos Aires, pel nom del restaurant que antigament hi va haver en aquest indret i que molta gent recorda encara.

Aquesta actuació forma part d’un conjunt de petites intervencions que finalitzaran amb l’actuació de revestiment del pont de la Petxina i el de la Independència, així com la instal•lació de mobiliari urbà i la construcció d’uns petits equipaments esportius (mitja pista de bàsquet, taula de pin-pong, etc.). Totes aquestes petites obres de millora estan dirigides pels tècnics responsables de l’Àrea d’Obres i Gestió del Patrimoni de l’Autoritat Portuària de Tarragona.

La màquina de tren Tàrraco, fou construïda a la població francesa Dé Le Creusot, l’any 1867, per l’empresa Schneider & Cie. i per encàrrec de la “Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España”. Es van construir una sèrie de cinc locomotores, numerades de forma correlativa del 1601 al 1605, i batejades amb nom de rius: “El Águeda”, “El Tera”, “El Cua”, “El Selmo” y “El Burbia”, rius localitzats a terres lleoneses, gallegues i castellanes. Aquest tipus de màquina foren destinades principalment a fer maniobres, se les coneix amb l’argot ferroviari com els “cucos”, bàsicament per les seves dimensions. Aquestes màquines van estar operatives més de cent anys.

El seu nom original de la Tàrraco era “El Tera” i el seu número de sèrie el 1602. El darrer servei que va fer la locomotora fou remolcar el tren dedicat al trasllat d’obrers del Dipòsit de Màquines a l’estació de ferrocarril de la nostra ciutat de Tarragona. Pel que fa a les seves característiques generals, direm que la Tàrraco té uns 7,48 m de llargada, 4,4 d’alçada i una amplada de 2,5 m (ample de via Ibèric 1,668). El seu pes és d’unes vint-i-cinc tones quan va de buit i té una potència màxima de 262 CV. Finalment cal dir que la màquina de vapor està equipada amb un dipòsit d’aigua que hi caben tres metres cúbics, pot portar fins a 1000 kg de carbó i les rodes fan un diàmetre de 1000 mm.
Redacció TT - 05/03/2009 - 11:58h
M A P
10/03/2009
16:56
Potser sí que frenar`pa als grafiteros. No pas la intempèrie, a no ser que facin una urna sencera (que potser quedaria de conya en plan horterada nuevo-rico d'aquestes que tan han agradat en l'Era Antecrisiana
Albertus Magnus
10/03/2009
12:28
Els operaris que estaven instal·lant-la, van dir que aniria "protegida" amb una mena de mampara de vidre a l'estil de les que s'han posat al recinte del Port Marina Tàrraco. Veurem si això serà suficient.
M A P
09/03/2009
14:25
JOAN ANTON: efectivament, la "Fundación..." és la propietària d'aquesta i de totes les locomotores de vapor d'ample ibèric, conegudes i desconegudes.
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
* Clau de confirmació
Què és això?
Aquests camps de validació (anomenats Captcha) s'utilitzen per a evitar que els robots puguin utilitzar certs serveis.

Escrigui els caracters de la dreta
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat