0 comentaris
11:21
Compartir    Comparteix aquesta notícia a del.icio.us Comparteix aquesta notícia a del.icio.us Comparteix aquesta notícia a del.icio.us Comparteix aquesta notícia a del.icio.us Comparteix aquesta notícia a del.icio.us Comparteix aquesta notícia a del.icio.us Comparteix aquesta notícia a facebook.com Comparteix aquesta notícia a Twitter.com
Exposició 'Joana Biarnés, moda a peu de carrer', amb 88 fotografies inèdites de moda dels anys 60 i 70 de la primera dona fotoperiodista del país
  
Fotografia: Mauri
Del 27 de setembre al 22 de desembre, l’espai expositiu Tinglado 2 del Centre d’Art de l’Ajuntament de Tarragona acollirà la mostra fotogràfica “Joana Biarnés, moda a peu de carrer”, una exposició amb 88 fotografies -la majoria inèdites- de la primera dona fotoperiodista espanyola, i primera, també, en fotografia de moda, Joana Biarnés (Terrassa, 1935-2018).

L’exposició “Joana Biarnés, moda a peu de carrer” fa un recorregut per la fotografia de moda durant els anys seixanta i principis dels setanta per Madrid, Barcelona i capitals mundials del prêt-à-porter com París o Londres. L’exposició inclou fotografies de la revista La Moda en España, on Biarnés va començar a col•laborar als seixanta cobrint cròniques de moda de l’alta costura barcelonina, la més important de l’Estat en aquell moment. Després, i gràcies a seva feina al diari Pueblo, Biarnés es va convertir en la cronista de la moda de la capital espanyola i de la societat madrilenya.

L’exposició resumeix una faceta poc estudiada de la fotoperiodista, 15 anys de dedicació a la fotografia de moda just quan va evolucionar d’allò formal i clàssic a la transgressió dels deixebles de Balenciaga, André Courrèges i Paco Rabanne, passant pel moviment hippy.
Joana Biarnés va viure de primera mà aquests canvis. A més, i gràcies a la seva formació de fotoperiodista, Biarnés va situar les models al carrer, deixant de banda la fantasia i sofisticació que imperava en la fotografia de moda d’aquells moments. “M’agradava que la gent del carrer digués què pensava amb la mirada”, explicava Biarnés.

“Joana Biarnés, moda a peu de carrer” inclou fotografies de reconeguts modistes barcelonins com Asunción Bastida, Pedro Rodríguez i Carmen Mir, i dels madrilenys Lino o Elio Berhanyer; de les joves promeses del moment a la capital espanyola com Marbel Jr., Miguel Rueda, Juanjo Rocafort i Antonio Nieto -dissenyador del seu vestit de casament i del de la Karina pel Festival de Eurovisión-, i instantànies de Courrèges, Paco Rabanne o Mary Quant a Paris i Londres. A més, l’exposició inclou fotografies de la Gauche Divine barcelonina, així com fotografies de Massiel, Karina, Tita Cervera o Marisol.

L’exposició, organitzada pel Centre d’Art de l’Ajuntament de Tarragona i la Fundació Photographic Social Vision, entitat compromesa a divulgar i potenciar el valor social de la fotografia documental, i representant de l’Arxiu Joana Biarnés, està comissariada per Josep Casamartina i Parassols, historiador i crític d’art, arquitectura i moda, escriptor, guionista i director de la Fundació Antoni de Montpalau, que reuneix una de les col•leccions de moda més destacades i representatives de l’Estat espanyol. L’exposició ha estat produïda per l´Ajuntament de Tarragona amb el suport de l´Ajuntament de Terrassa, que també acollirà la mostra el 2020, i d’Olympus.

Joana Biarnés, la cronista del glamur

Tot va començar l’any 1959 quan Pilar de Ávia, directora de la revista La Moda en España, editada a Madrid, va demanar a Biarnés que cobris les cròniques de moda, sobretot les que parlaven de l’alta costura barcelonina, les més rellevant de tot l’Estat en aquell moment. En aquella època, Biarnés va entrar en contacte amb dos dels principals representants de l’alta costura, establerts a Barcelona, però també amb cases a Madrid: Pedro Rodríguez i Asunción Bastida, amb qui va treballar molt assíduament entre el 1959 i 1962.

L’any 1963, ja instal•lada a Madrid, Biarnés va començar a treballar pel diari Pueblo. A més dels seus habituals i celebrats reportatges d’actualitat, esports i societat, va poder continuar també la dedicació als reportatges de moda al suplement setmanal del diari madrileny.

D’aquesta forma es va convertir en la cronista del glamur de la capital espanyola i també de l’evolució radical que va tenir la indumentària entre els anys seixanta i els primers setanta, del món clàssic de l’alta costura a la informalitat del prêt-à-porter. A Madrid va treballar amb Lino, un dels modistes més reconeguts de la capital espanyola, Marbel, Vargas Ochagavía, Herrera y Ollero, Elio Berhanyer, joves creadors com Antonio Nieto o Miguel Rueda, i cases de pelleteria com Villagroy, Herrero y Rodero o José Luís, col.laborador de Cristóbal Balenciaga.
Redacció TT - 28/09/2019 - 11:21h
Encara no hi ha comentaris. Sigues el primer a escriure'n un!
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
* Clau de confirmació
Què és això?
Aquests camps de validació (anomenats Captcha) s'utilitzen per a evitar que els robots puguin utilitzar certs serveis.

Escrigui els caracters de la dreta
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat