«Tenim el compromís de Renfe de que l’estació de la ciutat de Tarragona no perdrà més trens de llarg recorregut» (3)
«El president de la Cambra hauria d’esforçar-se més en fer propostes positives per les empreses i no pas criticar coses que fan altres»
  
Pel que fa al Mercat Central els paradistes es queixen de que hagin de pagar el mateix quan s’ha descartat el pàrking subterrani.

El mateix que quant valia 20? Resulta que val prop de 40, per tant qualssevol de les dues solucions costa molt més i en canvi pagaran el mateix. Què volen que ajustem el preu del que realment val? Això seria una barbaritat. Jo crec que els paradistes estan en la seva obligació de defensar el projecte pel que han treballat tant, nosaltres però, estem en la obligació, primer de no tenir la ciutat 54 mesos en obra, que era una autèntica barbaritat, i segon aquell pàrking de sota del Mercat a 30 mil euros per plaça, no surt de cap de les maneres, es quedaria amb una gran inversió i l’Ajuntament endeutat.

Jo no vull que al Mercat, per fer fugides endavant i per “xuleria” ens passi el mateix que amb el Jaume I. A més, el nou projecte dóna servei a tota la Rambla, amb la qual cosa quadrem el cercle, donem servei al Mercat perquè el pàrking es connectarà directament per sota del carrer Canyelles i donem servei a la Rambla que també ho necessita.

Però recordem que en aquella zona en el seu moment es van fer cates i la cosa estava complicada.

No, per construir no. Hi ha alguna zona en que s’ha de fer algun estudi geològic perquè davant del Banc d’Espanya diuen que l’aigua puja molt però ni hi ha problema. Si davant del Banc d’Espanya hi ha aquest problema, es fa des del carrer Canyelles fins a Sant Agustí.

Ja que ha sortit el Jaume I, com està el tema?

Nosaltres ja hem posat tota la documentació en mans de la Fiscalia i estem esperant el tema del litigi de la UTE Alem Aparcaments per poder fer el pàrking convencional. Si a nosaltres el jutge demà ens diu que podem fer el pàrking convencional, al cap de pocs mesos estem en disposició de treure licitació, però estem esperant que el jutge determini que passa amb la dissolució de la UTE Alem Aparcaments i evidentment pel que fa a les responsabilitats polítiques, econòmiques i de gestió, estem esperant el que digui la Fiscalia.

En aquest punt, fa uns dies, l’ex-degà del Col•legi d’Advocats, el senyor Antoni Vives plantejava que l’ajuntament si realment vol conèixer tot el que ha succeït el més normal és denunciar-ho al jutjat de guàrdia, no portar el tema al fiscal.


Jo vaig fer el que em van aconsellar els serveis jurídics i el fiscal no va rebutjar la tramesa de la informació. Ara bé, qui hauria d’haver denunciat al jutjat són els senyors d’Alem. Si ells diuen públicament que hi ha indicis de delicte o de falsificació o de dobles lectures, són ells els que haurien d’haver anat al jutjat de guàrdia a posar la demanda. Jo el que vull és que s’aclareixi tot i evidentment que es depurin totes les responsabilitats.

Us heu plantejat en algun moment desmuntar la plaça de dalt del pàrking Jaume I?

Sí, però costa tant que jo no puc dir als ciutadans: mirin després de gastar 25 milions d’euros, ara ens gastarem 7 milions més, (amb els quals per exemple jo faria l’auditori de música), en tenir una plaça millor per veure el rectorat, que efectivament val la pena, però la relació cost-resultat no val la pena. Lamentant-ho molt, perquè jo crec que allò és el gran “bony” d’aquesta ciutat, no del passat, també del futur. Ho descartem pel cost.

El gerent de la UTE, el senyor Trassobares està totalment deslligat de l’Ajuntament?

D’Aparcaments sí, de la EMT realment no et puc contestar, s’hauria de preguntar al senyor Carles Castillo, però d’Aparcaments des del primer moment que el vam cessar.

Passem al tema del tren. Quins són els terminis del projecte de desviament de la línia del ferrocarril?

En aquests dies s’adjudicarà l’enginyeria que farà l’estudi informatiu i tenen entre un any i dos per determinar el projecte, és a dir, per dir si el projecte és viable o no. La intuïció que ara tenim és que el tren fins abans del riu pugui pujar cap a dant, passar per l’avinguda Roma, tenir una estació més o menys central entre el riu i la plaça Imperial Tarraco i tirar amunt cap a Terres Cavades i la Budallera, i per la Savinosa empalmar amb la via convencional actual.

També els hi hem encarregat que s’estudiï aquest traçat i les connexions amb la resta del traçat ferroviari, que és el que Bofill no estudiava, què passarà amb l’estació de classificació, què passarà en la sortida en l’ample internacional del Port de mercaderies, com connecta això amb el futur Tramcamp, com connecta això amb el corredor del Mediterrani i amb l’estació de l’AVE i si cal que aquesta estació tingui un segon abaixador que probablement se situaria a l’entorn de la Budallera.

A més, hi ha un tercer aspecte molt diferencial que ha d’estudiar l’enginyeria, respecte del projecte Bofill, i és que hem obert les possibilitats de finançament. El projecte que es va presentar, només es finançava a base de requalificacions urbanístiques en primera línia de mar, per tant allò que s’alliberava de façana marítima pel pas del tren, es densificava amb edificis. Ara no, ara es finançarà amb requalificacions tènues i s’estudiarà totes les alternatives de finançament. Nosaltres tenim l’esperança que de les inversions previstes de la Generalitat a Catalunya, en puguem treure una bona part que podria anar al voltant dels 300 milions d’euros.

Lamento que en el moment en que es va pactar la ubicació de l’AVE, Tarragona no hagués reivindicat una contraprestació a canvi d’aquest sacrifici.

Ara per ara, tenim l’estació on està.

Sí, però enguany per exemple, Adif tirarà endavant el pas per sota de la plaça dels Carros, per a vianants. És un projecte que estava a la taula des de l’any 2000, i es va quedar en un calaix d’aquesta casa no del Ministeri. Aquest any 2009 ja serà una realitat el pas per a vianants, i al llarg del 2009 tindrem projecte per l’alternativa dels cotxes, que com ja sabeu hi havia la claveguera romana que impedia que es fes l’obertura total.

No sé si des de l’Ajuntament es pot fer alguna cosa per impedir que es continuïn perdent serveis de l’estació de Tarragona.

El que jo vaig fer el 20 de juliol de l’any passat és reunir-me amb el president de Renfe i li vaig dir tres coses, la primera és que necessitem una connexió ràpida, directa ferroviària amb l’estació de l’AVE, i aquesta ja està resolta, al menys a nivell de proposta, que és Tarragona-Sud de l’aeroport-AVE, per tant hi haurà una llançadora directa ferroviària que ens enllaçarà amb l’estació de l’AVE en 5 o 7 minuts. I estem parlant de dos anys.

La segona cosa que li vaig dir és que volíem que a l’estació de Tarragona, al contrari del que estava previst inicialment, no vull perdre tots els llargs recorreguts, per tant passaran llargs recorreguts per l’estació de Tarragona. És veritat que estan ajustant alguns llargs recorreguts, que no eren competitius i que no tenien clienteles, però passaran, i al contrari del que estava previst ja que es pretenia que l’estació de Tarragona quedés com una estació regional i no ho serà. A més, tinc el compromís de Renfe de que això no serà així.

El tercer compromís de Renfe és aprofitar més l’AVE com una estació de recepció de turisme, que no està sent, i aquesta és una cosa en la que hem de posar més èmfasi.

El projecte del complex Sant Jordi que estava previst que s’iniciés al mes de març?

A mi em van dir que l’empresa ja havia presentant l’aval. Van presentar el projecte bàsic, que va guanyar el concurs i havien de presentar uns avals per garantir la construcció i em van dir que el primer semestre d’aquest any ja començaven obres. Havien de fer primer l’enderroc i després ja començaven obres. Tot i això, aquest tema depèn de la Generalitat i ens diuen que estan en els terminis previstos.

Fent esment de la conferència que fa poc va pronunciar al col•legi d’advocats, va començar el seu parlament dient que la ciutat de Tarragona estava molt ben preparada per afrontar la crisi. Si veiem els índex d’atur i els estudis que s’han fet de la pobresa a la ciutat ho posen, com a mínim, en dubte.

No, no, al contrari. Els índex de pobresa que senyala Càritas no són molt més alts que els que senyalava fa 4 o 5 anys, això és un problema estructural d’aquesta ciutat, ja que hi ha diferències molt grans entre les classes altes i les classes molt baixes. Els índex de pobresa no són un indicador de que hem entrat en fallida. Després tenim sectors que estan aguantant millor que altres la crisi, per exemple el turisme. També la industria química, tot i que estan reduint de forma dràstica la producció, no estan eliminant plantilla, sí que estan eliminant contractes temporals, però no plantilla.

El comerç tindrà una gran inversió enguany que és el Corte Inglés, 800 llocs de treball directes i fins a 1.200 indirectes, penseu que tenim 7 mil aturats, i això significa que d’un cop eliminem una bona part d’aquests milers a la ciutat, evidentment al Corte Inglés vindran d’altres comarques a treballar també.

I també, jo no sé si per sort o per desgràcia, no depenem tant la nostra economia de la construcció.

I tots els economistes ens diuen que això són unes bases molt sòlides per aguantar la crisi, tenim un multicultiu econòmic i dues inversions brutals que són els 300 milions d’euros que ha d’invertir DPWorld a la terminal de contenidors del Port i l’ampliació del moll de Balears on s’invertirà crec que 100 milions d’euros. Aquestes inversions generaran, segons les dades que ens passa el Port, entre 3.000 i 4.000 llocs de treball entre directes i indirectes. I a més estem ampliant la segona part del CIM, del Centre Integral de Mercaderies.

No tenim problemes d’aigües, estem acabant les infraestructures, la 340, el tercer carril de l’AP-7, al 2010 tindrem el corredor del Mediterrani fet, el Pla Director de l’aeroport està en marxa, el creixement del Port està garantit, el POUM de la ciutat serà aprovat definitivament, per tant podrà haver activitat econòmica també a la construcció.

Això no vol dir que no patim la crisi, l’estem patint de manera molt dura. Ja et vaig dir, i algú se’n va “enfotre” a la teva pàgina web, que tindríem una baixada important d’ingressos però que podríem gastar més. Doncs, sí, sabeu que ens salva aquest any els impostos derivats de la construcció? Doncs els impostos que pagarà el Corte Inglés.

Pel que fa al Corte Inglés, el tema de la façana ja està enllestit?


Estem a punt. Jo el que no volia era un mausoleu de pedra allà, perquè és molt dur, jo volia més vidre. Ells diuen, que això és més car de mantenir perquè s’ha de netejar, perquè la climatització de l’interior és més complicada però jo no podia posar allà un cub de pedra que semblava una piràmide.

A finals d’any està previst que acabin?

Ells segueixen amb l’objectiu d’inaugurar a finals d’any, d’aquest 2009. I diuen això de “que cuando nosotros lo decimos, es que va a misa”.

Parlant del turisme, fa poc, el president de la Cambra, Albet Abelló deia que costaria trobar una ciutat que tingués tan poc en compte el seu llegat històric. No sé si com Alcalde d’aquesta ciutat li hauria de contestar alguna cosa.

No, no perquè jo l’aprecio molt al president de la Cambra. Jo crec que hauria d’esforçar-se més en fer propostes positives i de futur i de trobar solucions als problemes de les empreses, que no pas criticar coses que fan altres. Fixeu-vos si cuidem del patrimoni que ahir una revista especialitzada que és “Ars Sacra” va triar la catedral de Tarragona per fer un monogràfic. Un altre exemple és que una gent que fa un hotel de cinc estrelles s’ha fixat en la casa del diaca, que sabeu que estava des de feia més de deu anys abandonada. O que tindrem un Pla Director de la Muralla aprovada enguany per les tres administracions implicades o que enguany ja comença amb 2,5 milions d’euros la restauració del Pont del Diable. I el fet de que acabarem de vestir la Basílica Paleocristiana de l’Amfiteatre, que això ja serà històric. Per tant, modestament, crec que s’està invertint més que mai en el patrimoni.

Quina és la carència? És que segueixen sense coneixent-nos. Tenim una ciutat amb un patrimoni extraordinari que segueix sent una desconeguda per això fem el projecte del Pla de Competitivitat Turístic.
Pitu Tarrasa - 28/01/2009 - 19:20h
Albert Hurtado
29/01/2009
09:01
I com passarà el corredor del Mediterrani per Tarragona essent aquest (a la llarga) de via europea i sent les vies de Tarragona d'ample espanyol? O vindrà fins a Tarragona, farà el tomb cap a Reus i encabat seguirà cap a Barcelona? Ja ens podem oblidar, a Tarragona ens quedaran els rodalies cap a Barcelona, tota la resta a l'aeroport.
LLUIS GARCIA
29/01/2009
00:08
Dons si,Home home, és molt trist anar a Barcelona i veure com hi ha moltíssima gent que no a vingut mai a Tarragona, això si, Girona la coneixen tots el Barcelonins.
Albert Hurtado
28/01/2009
21:07
en quant al tema de patrimoni... ni un maleït cartell explicatiu. I no poder anar a peu travessant SPiSP fins el Pont del Diable? Em fa una llàstima quan veig a la gent esperant el bus allà al mig de la carretera. Però bé, ara ja ens coneixen més perquè hem sortit a la ú, a España directo hem vist a Sr. Alcalde amb lo de les Tecles. Bona feina, aviat serà famós com el president de Cantàbria.
* Nom
Adreça electrònica
* Comentari
Li queden 700 caràcters per a escriure.
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP
Notícies en RSS
Desenvolupat per Staylogic
TOTTARRAGONA SERVEIS DE COMUNICACIO SCP - Via de l’Imperi Romà,11, 43003 Tarragona
Tel. 977 21 62 64 Email: tottarragona@tottarragona.cat
Contacte  - Avís Legal  - DL: T-1327-2008  -  Publicitat.