La Generalitat aprova el 5% de reducció del sou dels funcionaris i flexibilitza el seu horari laboral
El Govern ha aprovat aquest dimarts les mesures excepcionals de reducció de les despeses de personal al servei de l’Administració i el sector públic per a l’exercici 2012, tal com ja es va anunciar. S’estableix una reducció equivalent al 5% de les retribucions percebudes l’any 2012, que substitueix la reducció recollida inicialment en l’Acord del Govern de 28 de febrer de 2012. Aquesta mesura afecta al personal funcionari, estatutari, eventual i laboral
La reducció s’aplicarà mitjançant la deducció del complement específic addicional corresponent als mesos de juny i desembre de 2012, de manera preferent. Aquesta és una mesura excepcional orientada a ajustar les despeses a la previsió d’ingressos per tal d’assolir el compliment de l’objectiu de dèficit pressupostari. Es calcula que permetrà estalviar un total de 364,5 milions euros.
La reducció s’estén a les universitats públiques catalanes i les entitats dependents. S’aplicarà al personal funcionari, interí, laboral, contractat administratiu i emèrit de les universitats. A més, de la mateixa manera que s’aplica als alts càrrecs del Govern i personal directiu del sector públic, es redueix l’import equivalent a una paga extraordinària als òrgans de Govern i altres càrrecs unipersonals, i d’altre personal que desenvolupi funcions directives a les universitats públiques, tinguin o no la consideració d’alt càrrec, sempre que percebin una retribució anual igual o superior a la fixada per al càrrec de director general.
Atesa la singularitat d’aquest col•lectiu, es fa necessari una regulació específica. Precisament, a partir d’aquest acord se suspenen les previsions dels pactes sindicals i esdevenen inaplicables les clàusules contractuals o les condicions regulades pels convenis col•lectius que contravinguin l’aplicació d’allò que preveu aquest Acord.
Així mateix, la mesura també s’aplicarà al personal al servei de l’Administració de justícia. En aquest cas la reducció equivalent al 5% es farà efectiva el mes de juny i de forma mensual de juliol a desembre, tenint en compte la singularitat retributiva d’aquest personal.
D’altra banda, el Govern, també, ha aprovat aquest dimarts el decret sobre jornada i horaris de treball del personal funcionari al servei de l’Administració de la Generalitat, a través del qual es flexibilitzen al màxim els horaris dels treballadors per facilitar la conciliació de la vida personal i laboral, tot garantint el nivell òptim dels serveis públics.
Nou horari ordinari
En aquest sentit, el decret estableix un horari ordinari, que substitueix l’horari partit i l’horari continuat actuals. El nou horari marca una permanència obligada de 9 a 14 hores de dilluns a divendres. La resta es pot desenvolupar entre les 7.30 i les 19 hores. A la vegada, el decret possibilita que el personal pugui sol•licitar anualment l’horari que vol fer, sempre respectant els paràmetres obligatoris. La jornada ordinària és de 37 hores i 30 minuts de treball efectiu en còmput setmanal. Una altra mesura és la reducció en mitja hora de la pausa obligatòria per dinar, que fins ara era d’una hora.
El decret també estableix el caràcter excepcional de les hores extraordinàries, que no es podran autoritzar si no és per motius excepcionals o de força major. Així mateix, la compensació horària en hores lliures de servei és sempre prioritària a la gratificació dels serveis extraordinaris.
Els horaris establerts en aquest decret resten subordinats a les necessitats i al bon funcionament dels serveis públics i es poden realitzar sempre que se’n garanteixi una prestació adequada.
Vacances i permisos
El còmput total de vacances és de 22 dies hàbils per cada any complet de servei o la part proporcional (23 si es fan de manera fraccionada), que s’han de gaudir durant l’any natural. Cadascuna de les diferents fraccions ha de ser com a mínim d’una setmana natural. No obstant això, i com a novetat, 3 d’aquests dies de vacances es podran gaudir de manera independent i aïllada al llarg de l’any, sempre d’acord amb les necessitats dels serveis.
També s’adequa el permís per a assumptes personals, que queda reduït a 6 dies, als quals se n’afegeixen 2 més a partir del compliment del sisè trienni. A la vegada, se suprimeixen els dies addicionals de vacances per anys de serveis prestats.
Reducció de jornada per interès particular
El personal pot sol•licitar, per interès particular, la reducció de la jornada d’un 15%, d’un terç i de la meitat en relació amb la jornada ordinària o parcial, amb la reducció proporcional de les seves retribucions. La concessió d’aquesta mesura també queda subordinada a les necessitats dels serveis i subjecta al règim d’incompatibilitats.
El decret també desenvolupa reglamentàriament l’acord aprovat el 8 de maig passat pel Govern, segons el qual es pot gaudir de forma compactada del primer any de la reducció d’un terç o de la meitat de la jornada laboral amb el 80% o el 60% de les retribucions per tenir cura d’un fill o fills menors de sis any.
Aquestes mesures s’apliquen al personal funcionari i interí d’administració i tècnics. En resten exclosos els cossos de bombers, mossos d’esquadra i agents rurals i el personal amb funcions docents, sanitàries, assistencials, veterinàries i penitenciàries. No obstant això, les mesures referents al permís per a assumptes personals i a la possibilitat de reducció de jornada afecten tot el personal funcionari d’administració i tècnic, sense cap exclusió.
Redacció TT - 29/05/2012 - 15:10h